Entreeopleiding

Wanneer iemand niet beschikt over een vooropleiding met diploma dan is het vinden van betaald werk of een vervolgopleiding niet eenvoudig. Piëzo biedt daarom de volgende mogelijkheden:

• Entreeopleiding Dienstverlening en Zorg (MBO-1)
  • MBO-2 Opleiding Dienstverlener

Entreeopleiding Dienstverlening en Zorg (MBO-1)

Piëzo en het mboRijnland bieden samen een Entreeopleiding Dienstverlening en Zorg aan, speciaal voor mensen zonder vooropleiding.

Wat houdt een Entreeopleiding in?

Een Entreeopleiding is een mbo-opleiding op niveau 1 en duurt een schooljaar. Tijdens deze opleiding wordt de deelnemer voorbereid op het werken in een bedrijf of organisatie. De deelnemer krijgt allerlei praktijkgerichte opdrachten, volgt voor hem/haar relevante vakken en werkt tegelijkertijd aan de eigen ontwikkeling.

De groepen zijn klein en de opleiding geeft veel structuur. De deelnemer krijgt veel persoonlijke aandacht en begeleiding. De lestijden van de opleiding zijn afgestemd op de schooltijden, zodat de opleiding ook goed toegankelijk is voor ouders met schoolgaande kinderen. Dankzij deze randvoorwaarden is het slagingspercentage van de Piëzo/mboRijnland groepen hoog (85%).

Voor wie?

Wanneer iemand niet beschikt over een vooropleiding met diploma, dan is de Entreeopleiding zeer geschikt. Met de Entreeopleiding leert de deelnemer de belangrijkste vaardigheden die nodig zijn voor het werken in een bedrijf of organisatie. De Entreeopleiding geeft perspectief op een vervolgopleiding of op betaald werk.

Stage

Een stage vormt een belangrijk onderdeel van de Entreeopleiding. De stage vindt plaats bij Piëzo en, indien gewenst en passend, bij een organisatie die aansluit bij het werkterrein waar de deelnemer voor kiest. Binnen het profiel Dienstverlening en Zorg kan de deelnemer kiezen uit diverse werkterreinen waaronder:

• Facilitair
  • Zorg
  • Horeca/catering

De stage is 18 uur per week gedurende de gehele opleiding. Piëzo zorgt voor stageplekken in de PiëzoCentra en bij netwerkpartners in Zoetermeer en omgeving.

Lesdagen

Naast de stage gaat de deelnemer 1 dag per week en 1 ochtend per 3 weken naar school. De deelnemer volgt vakken als Nederlands, rekenen, loopbaanoriëntatie en –begeleiding, burgerschapsonderwijs en leren werken op de computer.

Doorstroming

Met een diploma van een Entreeopleiding kan iemand doorstromen naar betaald werk of naar een mbo-opleiding op niveau 2. Piëzo en het MboRijnland helpen de deelnemer bij het maken van de beste keuze, zodat de overstap goed verloopt.

Piëzo draagt zorg voor het les- en boekengeld, in samenwerking met de gemeente Zoetermeer.

Informatie

Voor meer informatie over deze opleidingen kunt u contact opnemen met Sandra Venhuizen (sandra@stichtingpiezo.nl, 06-52667817) of Paula Verweij (paula@stichtingpiezo.nl; 06-40579695).

Huiskamerproject

PiëzoMaatjes