Feestelijke certificaatuitreiking taalvrijwilligers

Maandag 2 juni hebben de wethouders Kuiper van Zoetermeer, Van Alphen van Pijnacker-Nootdorp en Braak van Lansingerland certificaten en bloemen uitgereikt aan de twintig nieuwe taalvrijwilligers van Bibliotheek Oostland.

De vrijwilligers worden actief in het Taalhuis dat in september van start gaat in vestiging Pijnacker van Bibliotheek Oostland.  Hiervoor hebben zij de basiscursus taalvrijwilliger gevolgd van de Stichting Lezen en Schrijven met een aanvullend onderdeel van de Stichting Piëzo uit Zoetermeer.

taalvrijwilligers

De taalvrijwilligers gaan in het Taalhuis onder andere aan de slag in het Taalpunt, de plek voor het lesmateriaal en het inloopspreekuur waar taalvragers zich kunnen aanmelden. Maar ook bij de taalontmoetingen, waar in groepjes gewerkt wordt aan het verbeteren van de Nederlandse taal. Geen les maar net iets meer, waarbij voornamelijk ook gekeken wordt hoe iemand met het verbeteren van zijn/haar Nederlandse taal meer zelfvertrouwen kan krijgen om net die stap verder te zetten richting vrijwilligerswerk, een opleiding of uiteindelijk zelfs werk.

Ook komen in het Taalhuis taalvrijwilligers die als taalmaatjes een op een mensen kunnen helpen met specifieke vragen en een keer per maand zullen zowel de taalvragers als de taalvrijwilligers elkaar ontmoeten in het Taalcafé.

In het Taalhuis wordt gewerkt met de PiëzoMethodiek, waarbij het talent van een persoon centraal staat en wordt samengewerkt met diverse organisaties binnen het werkgebied van Bibliotheek Oostland, zoals Bureau Vrijwilligerswerk, Vluchtelingenwerk, Kwadraat en Doel.

Vrijwilligers van Piëzo van Wijktuin Noordhove naar de bollenvelden

Beweeg- en spelactiviteiten voor ouderen bij inZet Buytenwegh

Creatieve vrijdagmiddag bij inZet Centrum voor kinderen en ouders

Wat staat er op het etiket?