19 maart stemmen

Janneke van Kempen leidt al 7 jaar lang thema bijeenkomsten voor de Stichting Piëzo. Deze Stichting zet zich in voor Participatie, Integratie en Emancipatie in Zoetermeer. In een thema bijeenkomst gaat Janneke met de deelnemers in gesprek over een actueel onderwerp. Dit onderwerp wordt een week van tevoren aangekondigd. Het is leuk om te zien dat er steeds meer mensen komen en meepraten.

Uitleg verkiezingen-6

Politiek is niet saai: de deelnemers zijn één en al aandacht

Vorige week was ik in Buytenwegh, vertelt Janneke. Het ging toen ook over de gemeenteraadsverkiezingen en er waren politici aanwezig. De ruimte was echt te klein. Er waren meer dan 40 mensen. Vaak hoor je zeggen dat mensen niet meer geïnteresseerd zijn in politiek. Ik merk, dat als je het duidelijk uitlegt, er juist veel belangstelling voor is.

Stichting lezen en schrijven

Vandaag in Oosterheem gaat het ook over de gemeenteraadsverkiezingen. Voor elke aanwezige heeft Janneke de verkiezingskrant meegebracht. Die krant is gemaakt door de Stichting lezen en schrijven. Dat is de Stichting van Prinses Laurentien. Deze Stichting zet zich in om taal voor iedereen begrijpelijk te maken. Voor anderhalf miljoen mensen in Nederland is taal een probleem.

Wie is de baas in de gemeente

Janneke begint haar verhaal met een foto van de raadszaal. Met de raadsleden, de burgemeester en de wethouders. Ze legt uit wat de rol van deze mensen is. En hoe je raadslid, wethouder of burgemeester kan worden. Wie is de baas in de gemeente? vraagt ze. De burgemeester denken de meesten. Nee, dat zou de burgemeester misschien wel graag willen, maar het is niet zo. De gemeenteraad is de baas. De leden van de gemeenteraad stemmen over allerlei zaken. En het plan, dat de meerderheid van de stemmen krijgt, moet worden uitgevoerd.

Voordat de vergadering van de gemeente-raad begint, mag de burger inspreken en vertellen wat hij / zij van iets vindt.

Tegenwoordig hoef je niet eens naar het gemeentehuis toe om de vergadering van de raad te kunnen volgen. Dat kan ook thuis met de computer. Elke maandag vergadert de raad En als je op internet gaat naar de site van de gemeente, kan je ‘live’ zien wat er gebeurt.

Wie mag er stemmen?

Iedereen die in de gemeente woont en 18 jaar of ouder is mag stemmen. Ook alle inwoners van andere lidstaten van de Europese Unie, die in een Nederlandse gemeente wonen.

En ook niet-Nederlanders, die legaal gedurende minstens vijf jaar onafgebroken in Nederland zijn.

Niet overal en altijd vrije verkiezingen

Natalia vertelt dat zij zelf van origine uit Bulgarije komt. Na de Tweede Wereldoorlog werd Bulgarije 20 jaar lang onderdrukt door de Sovjet-Unie. Ik heb toen zelf meegemaakt dat je niet vrij kon stemmen. En dat je voor je politieke voorkeur kon worden opgepakt.

Gelukkig is dat nu in Bulgarije anders. Het is zo belangrijk, dat je hier in een vrij land woont en dat je een eigen mening mag hebben en er voor uit komen en dat er eerlijke verkiezingen zijn.

Hoe moet je stemmen?

Iedereen heeft van de gemeente een brief gekregen. Met daarin een stempas. Op de stempas staat welk stembureau het dichts bij je huis is. Maar je mag naar elk stembureau in Zoetermeer gaan om te stemmen. Dat kan op woensdag 19 maart tussen 7.30 en 21.00 uur. Neem je stempas mee. En ook je paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Je geeft je stempas af en laat je legitimatie zien. De mensen van het stembureau controleren of je zegt wie je bent. Dan krijg je een stembiljet. Daar staan alle politieke partijen op, die aan de verkiezingen meedoen. En van elke partij alle mensen op wie je kan stemmen. Met het stembiljet ga je naar het stemhokje. Er mag maar één persoon tegelijk in het stemhokje.  Dat is om te garanderen dat je een vrije keus kan maken. Niemand mag je dwingen om op een bepaalde partij of persoon te stemmen. Want de stemming is persoonlijk en geheim. In het stemhokje maak je precies één hokje rood. Dus niet alle hokjes van een partij, want dan is je stembiljet ongeldig. Ook mag je er verder niets opschrijven.

Je moet één hokje rood maken. Gaat het fout, vraag dan om een nieuw stembiljet.

Als je één hokje rood gekleurd hebt, doe je het stembiljet in de stembus. En dan heb je gestemd.

Jongeren

Anita, één van de deelnemers aan de bijeenkomst, vertelt: veel jongeren in mijn omgeving gaan blanco stemmen. Ze weten niet op wie ze moeten stemmen. Er moeten meer bijeenkomsten zoals deze worden gegeven speciaal voor jongeren.

Op wie moet je stemmen

Janneke: op wie je moet stemmen kan niemand je vertellen. Dat moet je helemaal zelf bepalen. Maar de gemeente Zoetermeer heeft wel een onpartijdig en goed hulpmiddel laten maken, dat staat op internet. ZIe:

Kieskompas

Daar vind je 30 beweringen, waar je het eens of oneens  mee kan zijn. Bijvoorbeeld er moet meer horeca bij de Noord-AA komen. Je kan je mening aankruisen.

Geanimeerde discussie

Janneke heeft de stellingen van kieskompas. Het gaat over van alles en nog wat. En er wordt flink gediscussieerd.

Welke partij past bij mij?

Als je over alle beweringen je mening hebt gegeven, komt er op de computer een plaatje tevoorschijn waarop alle partijen staan. Jouw mening komt met een rood cirkeltje ook in het plaatje. De partijen die het dichtste bij jouw rode cirkeltje staan, passen het beste bij je.

Niet klagen

Al met al een heel geanimeerde ochtend. Ruim over de geplande tijd sluit Janneke de bijeenkomst af. Haar slotvraag: wie gaat er woensdag stemmen? Alle handen gaan omhoog.!

Ja zegt Janneke, mijn moeder zei het al: als je niet gaat stemmen, dan maak je ook geen gebruik van je recht om je mening te laten horen. En dan heb je later ook niet het recht om te klagen.