Taal & Toekomst voor jongeren in Zoetermeer succesvol

Het project Taal & Toekomst, bedoeld om de taal- en toekomstvaardigheden van migrantenjongeren te verbeteren, blijkt een groot succes in Zoetermeer. Stichting Piëzo rolde dit landelijke project twee jaar geleden uit in Zoetermeer en heeft tot nu toe zeker 52 jongeren een stap verder kunnen helpen. In het verbeteren van de Nederlandse taal, maar ook bij het vinden van een bijbaan of stageplek en het ontmoeten van nieuwe vrienden in de stad bij bijvoorbeeld een sportvereniging. Elke jongeren krijgt een eigen taalcoach die wekelijks met hem of haar afspreekt. Ook in andere steden zoals Den Haag, Utrecht, Breda en Groningen slaat Taal & Toekomst aan, ondersteund vanuit taalcoachorganisatie Het Begint met Taal. Zij hebben o.a. de Tool voor Taalcoaching ontwikkeld, een webapplicatie met een coaching programma voor 20 weken. Het ING Fonds en Fonds 1818 financieren dit project.

De jongeren geven aan het persoonlijke contact met de taalcoach heel waardevol te vinden. Er is iemand die tijd heeft om naar ze te luisteren, waar ze vragen aan kunnen stellen en waar ze moeilijke gesprekken mee kunnen oefenen zoals een sollicitatiegesprek. Taalcoaches helpen grip te krijgen op de meer formele digitale vaardigheden, ze gaan mee naar een Open Dag van een nieuwe opleiding en vieren bijvoorbeeld gezellig samen Sinterklaas of kerst met de jongeren.

Op jl. 12 juni is een groepsbijeenkomst georganiseerd voor alle jongeren met hun taalcoaches. Na een heerlijke maaltijd in PiëzoCentrum Buytenwegh hebben we geoefend met presenteren en netwerken. Iedere jongere had een korte presentatie over zichzelf voorbereid. Na afloop mochten de jongeren en taalcoaches elkaar een vraag stellen en feedback geven. Een spannende maar heel leerzame oefening. De jongeren, die uit heel verschillende culturen komen, vonden herkenning bij elkaar en deelden hun ervaringen.

Taal & Toekomst draagt er voor de jongeren aan bij dat ze zich zelfverzekerder voelen, makkelijker de taal in de praktijk spreken, een toekomstperspectief ontwikkelen en er mooie contacten ontstaan tussen nieuwkomers en vrijwilligers.

Wil je ook meedoen aan het Taal & Toekomst project of aan de slag om deze jongeren te helpen? Voor aanmelden of meer informatie kun je contact opnemen met Milou van Loenen; milou@stichtingpiezo.nl of 06-11715238

Soroptimistclub bezoekt de Piëzo Ambachtenwerkplaats

Kom handwerken bij de Piëzo Ambachtenwerkplaats

Voeding en diabetes- voorlichting door de diëtiste bij inZet Centrum