Piëzo-lustrum met praktijk over kinderarmoede

Ter gelegenheid van haar twaalf en halfjarig bestaan organiseerde Piëzo een drukbezochte praktijkmiddag over de PiëzoMethodiek en kinderarmoede voor vertegenwoordigers van gemeenten, fondsen en maatschappelijke partners. Zij volgden samen een gevarieerd programma dat mede samengesteld is door Hans Christiaanse, initiatiefnemer van de Alliantie kinderarmoede (www.alliantiekinderarmoede.nl). Tijdens deze praktijkmiddag, die geleid werd door jeugdarts Geja Rikkers, ging men aan de slag met de vraag ‘wat kan de PiëzoMethodiek bijdragen aan de bestrijding van kinderarmoede?’. Wat werkt en waar kunnen we van elkaar en van ervaringsdeskundigen leren? Bushra Alkadi, statushouder en ervaringsdeskundige PiëzoMethodiek vertelde: “Ik ben nu bijna drie jaar in Nederland en heb de mogelijkheden die de PiëzoMethodiek biedt benut. Ik volg een mbo2-opleiding Zorg en heb een leuke stageplek in de ouderenzorg. Ik wil graag werken.”

Hans Christiaanse heeft de werkwijze en uitgangspunten van de Alliantie Kinderarmoede toegelicht en de verbinding gelegd met de raakvlakken van de PiëzoMethodiek. De PiëzoMethodiek biedt mensen kansen om hun talenten te ontwikkelen, (weer) mee te doen aan de samenleving, scholing te volgen en stappen te zetten naar werk. Werk is de sleutel om uit armoede te komen. Met elkaar optrekken en samenwerken met ervaringsdeskundigen is nodig voor de duurzame aanpak van kinderarmoede. Via de PiëzoMethodiek worden ook ervaringsdeskundigen ingezet. In Nederland zijn 378.000 kinderen die opgroeien in armoede. Kinderen die door de omstandigheden van hun ouders opgroeien vanuit een achterstandspositie.

Na een optreden van het Piëzo-koor van vrijwilligers, de verschillende presentaties waaronder de presentatie door Marieke van Bijnen, beleidsmedewerker van Piëzo over de werking van de PiëzoMethodiek en de resultaten van het effectiviteitsonderzoek door Movisie volgden een minidocumentaire over kinderarmoede en een paneldiscussie met deskundigen uit de dagelijkse praktijk en wethouder Jakobien Groeneveld jeugd en armoedebeleid Zoetermeer.

De middag werd afgesloten met een preview van een theaterstuk door Martin Pragt ervaringsdeskundige kinderarmoede en sociale uitsluiting. Dit theaterstuk toonde een indrukwekkend verhaal en voerde de aanwezigen mee in de jeugdervaringen van Martin met armoede. De praktijkmiddag heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het bewustzijn voor het vraagstuk kinderarmoede en de praktijk bij dit onderwerp.