Hoe krijgen we kinderarmoede in 2030 het land uit?

Veel betrokkenheid tijdens Publieksacademie Kinderarmoede regio Haaglanden en Holland-Rijnland

Met heel veel verschillende partijen uit de regio werd gesproken over kinderarmoede: hoe krijgen we kinderarmoede in 2030 het land uit? Tijdens de Publieksacademie Kinderarmoede voor de regio Haaglanden en Holland-Rijnland is daar op dinsdagavond 11 februari door verschillende partijen samen aan gewerkt. Met als doel om het thema breed bespreekbaar te maken en tot werkbare oplossingen te komen. De publieksacademie werd bezocht door partners van de Alliantie Kinderarmoede, vele geïnteresseerde partijen voor dit thema en er was een tekenmoment met nieuwe partners van de Alliantie Kinderarmoede.

De nieuwe partners waren de gemeente Zoetermeer en Leiden. Wethouders Jakobien Groeneveld (gemeente Zoetermeer) en Marleen Damen (gemeente Leiden) deelden met de alliantie wat zij doen om bij te dragen aan de belofte: in 2030 zijn kinderen niet meer de dupe van armoede en zijn er geen nieuwe gezinnen meer die in armoede vallen. De Alliantie Kinderarmoede, gelanceerd op 26 maart 2019, groeide binnen een jaar tijd van zo’n 100 naar ruim 200 partners. De alliantie zet zich iedere dag in om zich hard te maken voor armoedebestrijding bij kinderen. Dit kan alleen samen.

Wethouders Marleen Damen (gemeente Leiden) en Jakobien Groeneveld (Zoetermeer) met de getekende pledge

De gevolgen van kinderarmoede

Er is een causaal verband tussen armoede en sociale uitsluiting, want meedoen kost vaak geld. Vooral voor kinderen kan armoede ervoor zorgen dat zij niet mee kunnen doen op school en met sport, muziek en dans. Maar ook voor volwassenen belemmert armoede actieve deelname aan de samenleving. Niet meedoen heeft een negatief effect op gedrag, gezondheid en (school)prestaties en vergroot de kans op armoede in de toekomst. De vertegenwoordiger van de Kinderombudsman Laura van den heuvel en Hoogleraar wonen van de TU Delft, Peter Boelhouwer gaven tijdens de Publieksacademie aan dat zij veel problemen signaleren bij gezinnen door het te kort aan betaalbare huisvesting. Aanwezigen waren geraakt door het ervaringsverhaal van Joël Darius die als kind opgroeide in armoede. Zijn advies aan professionals in het sociaal domein is vergeet vooral niet dat je zelf een mens bent. Verplaats je in een ander mens! Nadja Jungman, lector schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht legt uit dat stress grote negatieve gevolgen heeft voor de ontwikkeling van kinderen. Haar advies is om stress weg te nemen bij kinderen in armoede. Met meer taal- en rekenlessen komen we er niet.

Ervaringsdeskundige Joël Darius deelt zijn verhaal

Initiatiefnemers Publieksacademie Kinderarmoede

De Publieksacademie Kinderarmoede regio Haaglanden en Holland-Rijnland is een initiatief van de Alliantie Kinderarmoede in samenwerking met stichting Piëzo, AJN Jeugdartsen Nederland, NDC Mediagroep, Stadstheater Zoetermeer, DPG Media en Divosa. Met medewerking van het Lectoraat Armoede van de Hogeschool Amsterdam en mede mogelijk gemaakt door de gemeente Zoetermeer, de gemeente Leiden en Janivo.

Landelijke bijeenkomst 17 oktober

De Publieksacademie Kinderarmoede regio Haaglanden en Holland-Rijnland is één van de zeven bijeenkomsten die dit jaar plaatsvinden. Wat tijdens deze regionale bijeenkomst wordt opgehaald, komt samen met de uitkomsten uit de andere regio’s bij elkaar en wordt op 17 oktober 2020 gepresenteerd tijdens een landelijke bijeenkomst met Prinses Laurentien van Oranje, de Kinderombudsman en staatssecretaris Van Ark. De aanwezigen hebben zich tijdens deze avond al massaal ingeschreven voor de bijeenkomst.

Fotograaf: Alles is Gezondheid

Vrijwilligers van Piëzo van Wijktuin Noordhove naar de bollenvelden

Beweeg- en spelactiviteiten voor ouderen bij inZet Buytenwegh

Creatieve vrijdagmiddag bij inZet Centrum voor kinderen en ouders

Wat staat er op het etiket?