Een leuk direct vervolg van de VoorleesExpress

De VoorleesExpress richt zich erop om de taal te stimuleren met voorlezen en taalspelletjes doen en ouders tips te geven hoe zij het kunnen overnemen. Nadat de VoorleesExpress officieel is afgesloten vragen wij altijd of vrijwilliger en gezin van plan zijn om contact te houden, want dit komt best vaak voor.

In de twintig weken dat de vrijwilliger bij het gezin over de vloer komt, ontstaat er vaak een hechte band. Als vrijwilliger en gezin het beide willen, kan daar verder contact uit voortvloeien. Hieronder een mooi ervaringsverhaal van Ron Caster, voorleesvrijwilliger bij de VoorleesExpress, met één van zijn gezinnen.

De familie Bodnaraschek is in 2020 naar Nederland gekomen. In het begin werd er veel heen en weer gereisd tussen Nederland en Oekraïne.
Rond november 2022 startte het gezin bij de VoorleesExpress en kwam Ron Caster bij het gezin voorlezen. Eerst voor de standaard twintig keer, waar de VoorleesExpress voor staat, maar Ron werd echter al gauw met zijn gevoel bij het gezin betrokken.
Ron is gepensioneerd en heeft nu meer tijd om extra vrijwilligerswerk te doen. Dus na twintig keer een uurtje voorlezen in de week van de VoorleesExpress, vond hij het ook fijn om de kinderen met meerdere dingen van school te helpen.

De ouders willen heel graag dat de kinderen goed Nederlands leren en zijn dan ook blij met de hulp die Ron Caster aanbiedt.
Hij helpt Oleksii van 6 jaar nog steeds met lezen. Hij leest de zinnen voor en Oleksii moet ze dan nazeggen. Ook helpt hij Kseniia (10), de oudste dochter die in groep 6 zit, met begrijpend lezen en sommen maken.

De jongste dochter Anhelina van 2 jaar en 4 maanden, hobbelt gezellig mee. Moeder Tetiana heeft eerst veel les bij Stichting Piëzo gehad en sinds vorig jaar loopt ze daar ook stage, omdat ze via Stichting Piëzo en MBO Rijnland een opleiding volgt.
Ze doet nu MBO1 en is zeer gedreven! Na schooltijd komt Ron de kinderen één keer per week helpen.
Zodra de kinderen op bed liggen gaat mamma aan de studie, want ook zij wil de taal goed leren beheersen.
Ron helpt dit gezin ook met algemene vragen, waar hij kan, om goed wegwijs te worden. Het gezin is erg blij met hem.
Waarom blijft Ron zolang bij dit gezin? Hij zegt: “Je wordt er zelf nederig van om te zien dat je een gezin vooruithelpt en ik besef nu extra hoe goed ik het heb.” “Door dit te doen, blijf je jezelf ontwikkelen en dat vind ik het fijnste van alles om zo bezig te zijn!”

Het is mooi om te zien hoe er banden ontstaan tussen vrijwilligers en gezinnen. Belangrijk is echter om te vermelden dat dit niet verwacht wordt van vrijwilligers, het kan ook niet bij alle gezinnen en vrijwilligers. Het ontstaat spontaan nadat de VoorleesExpress is afgelopen.

Dank aan Ron en familie Bodnaraschek voor hun medewerking.

Nieuwsgierig geworden naar vrijwilligerswerk bij de VoorleesExpress? Neem voor meer informatie contact op via zoetermeer@voorleesexpress.nl of via 06-43146849.

VoorleesExpress

De VoorleesExpress is een project om de taalontwikkeling en het voorleesplezier van kinderen tussen 2 en 8 jaar te bevorderen. Een voorlezer leest twintig keer voor bij een gezin op een vast moment en tijd. Voorlezers krijgen de training ‘interactief voorlezen’. Coördinatoren worden getraind en werken in een team van coördinatoren en de projectleider.

De VoorleesExpress wordt in Zoetermeer uitgevoerd door stichting Piëzo, werkt o.a. samen met Bibliotheek Zoetermeer en wordt financieel ondersteund door de gemeente Zoetermeer.

Tekst: Miriam de Nijs

Foto: Leon Koppenol