Workshop spraak- en taalontwikkeling voor vrijwilligers VoorLeesExpress

Logopedisten van de Jeugdgezondheidszorg Willeke van Voorthuizen en Claudia de Jong hebben een workshop spraak- en taalontwikkeling gegeven aan vrijwillige voorlezers van de VoorleesExpress Zoetermeer. Tijdens de workshop kregen de voorlezers handvatten aangereikt voor het stimuleren van de taalontwikkeling bij de kinderen aan wie zij voorlezen en het betrekken van de ouders van de kinderen.

De voorlezers leerden verschillende manieren van het aanbieden van de taal aan de kinderen. Er werd uitgelegd dat het belangrijk is dat je bewust handelt.Bijvoorbeeld dat je de zinnen die kinderen zeggen uitbreidt met nieuwe woorden.
De aanwezige voorlezers waren enthousiast over de leerzame training.

Het project de VoorleesExpress wordt al 4 jaar door Piëzo uitgevoerd in Zoetermeer. Voorlezers lezen per gedurende 20 weken bij 35 tot 45 gezinnen thuis voor.
Een van de doelen van het project is dat ouders leren om het voorleesritueel zelf voort te zetten. Hiermee wordt de taalomgeving thuis verrijkt en de taalontwikkeling van het kind gestimuleerd.

Meer informatie over de VoorleesExpress? Wieneke Crince Le Roy zoetermeer@voorleesexpress.nl of (079) 322 94 53.

Foto 1

Wandel mee met de wandelgroep van inZet Buytenwegh

Enthousiaste vrijwilligers gezocht voor vrijdagmorgen in Wijktuin Noordhove

Kinderkookworkshop in Buytenwegh