Piëzo zet Whatsapp in voor studiebegeleiding op afstand

Door Lennert Hut

Hoe gaat het geven van thuisonderwijs, nu de kinderen thuiszitten? Met vallen en opstaan hebben ouders de rol op zich genomen van onderwijzer. Soms lukt dat, maar soms ook minder goed. Stichting Piëzo heeft vorige week Studiebegeleiding op afstand opgericht in Zoetermeer, om leerachterstand bij deze kinderen te voorkomen.

Met een paar klikken ingesteld
Na de sluiting van de PiëzoCentra in Zoetermeer heeft de stichting telefooncirkels opgezet, waardoor deelnemers en Piëzo-vrijwilligers met elkaar in contact blijven. Al gauw gaven ouders aan dat zij  moeite hadden met het bieden van thuisonderwijs. Hierdoor ontstond het idee voor studiebegeleiding op afstand. Het enige wat nodig is, is een telefoon met Whatsapp. Zo kan een verbinding met videobellen worden gemaakt.

Opeens thuis je schoolwerk doen
Het is, zoals met zoveel dingen tijdens deze corona-crisis, improviseren. Maar het werkt prima, geeft vrijwilliger Marieke Leenman aan. ‘Sinds vrijdag ben ik gekoppeld en vanaf dat moment ben ik ingezet voor 3 á 4 vakken. Ik begeleid een jongen op de middelbare school en ik merk dat het zin heeft. De jongen die ik begeleid is intelligent, maar opeens moet je je huiswerk maken, zonder uitleg van de juf of meester. Ik kan daar goed mee helpen’, aldus Leenman.

Ranim, 10 jaar, vindt het ook heel fijn om hulp te krijgen. Zonder hulp zou ze haar huiswerk niet goed kunnen maken, dan begrijpt ze alleen rekenen en zelfs daar niet alles van. De moeder van Ranim is ook blij met de hulp, Ramin belt de studiebegeleider elke dag. ‘Het is heel goed in deze situatie omdat er geen school is’, geeft moeder aan. Ramins moeder komt uit Syrië en heeft moeite met de Nederlandse taal.

Scholen haken aan
Er zijn sinds 19 maart al 24 vrijwilligers gekoppeld aan 26 gezinnen door Piëzo. De meeste vrijwilligers waren al actief als vrijwilliger of stagiair bij Piëzo, maar inmiddels komen er ook vrijwilligers die zich via de site Zoetermeervoorelkaar.nl onder het kopje Coronahulp aanmelden. Zoetermeerse scholen weten de studiebegeleiding inmiddels ook te vinden. Zo heeft een school al aangegeven 30 leerlingen te weten die extra hulp kunnen gebruiken.

Wilt u zich binnen Zoetermeer ook inzetten voor studiebegeleiding op afstand van Piëzo of woont u in Zoetermeer en wil u dat uw kind studiebegeleiding krijgt? Mail dan naar wendy@stichtingpiezo.nl of aanmelden via www.zoetermeervoorelkaar.nl. Stichting Piëzo is ook bereid om andere initiatieven te helpen dit op te starten.

Conversatieles Nederlands

Succesvol Repair Café Zoetermeer

Word voorlezer bij de VoorleesExpress!

Gezonde lunch bij Piëzo in Wijktuin Noordhove