Vijf jaar Piëzo TalentenAcademie

Kinderen krijgen een brede blik op beroepen en ontdekken hun eigen talenten. Dat is het doel dat de Piëzo TalentenAcademie al vijf jaar nastreeft in Zoetermeer.

Bij de Piëzo TalentenAcademie ontdekken kinderen van 9 tot 14 jaar uit vier wijken in Zoetermeer de wereld! Zij krijgen wekelijks les, niet over rekenen en taal, maar over sectoren als gezondheidszorg, techniek of bijvoorbeeld politiek, orde en veiligheid. Gastdocenten: een timmerman, een fysiotherapeut, een advocaat of bijvoorbeeld de burgemeester geven lessen en ontvangen de kinderen op hun werkplek.

“In 2016 is de Piëzo TalentenAcademie begonnen met financiële steun van de gemeente Zoetermeer en Fonds 1818” vertelt Jocelyn Heidweiller, projectleider vanaf het begin. “We zijn gestart met het opbouwen van ons netwerk bij scholen in de wijken. Zij waren meteen enthousiast over ‘ons concept’ waardoor de lessen vol stroomden met geïnteresseerde kinderen”.

Al snel kreeg de Piëzo TalentenAcademie de huidige vorm, in een blok van zes tot acht weken krijgen kinderen de gelegenheid om zich te verdiepen in beroepen die horen bij een specifieke sector. Vrijwillige beroepsbeoefenaars geven samen met onze professionals en vrijwilligers invulling aan de lessen en werkbezoeken en nemen de kinderen mee in ‘alle ins en outs’ van hun beroep. Wat maakt het beroep zo leuk? Welke opleiding is nodig? Over welke talenten en vaardigheden moet je beschikken om dit beroep uit te oefenen?

“Het mooie is dat wanneer kinderen erachter komen dat hun droomberoep niet haalbaar voor ze is, ze vaak direct ontdekken wat ze wel kunnen worden”, aldus Jocelyn. “Een meisje wilde heel graag in een ziekenhuis werken en chirurg worden en vertelde dat ze echt niet tegen bloed kan. Tijdens het werkbezoek aan het LangeLand Ziekenhuis ontdekte ze dat er in het ziekenhuis nog tal van leuke beroepen zijn waar geen bloed bij komt kijken en dat haar toekomstbeeld om in een ziekenhuis te werken dus wel haalbaar is.”

Door de jaren heen is het netwerk van professionals die een bijdrage leveren aan de Piëzo TalentenAcademie groter geworden. Zo brengen raadsleden en ook de burgemeester graag een bezoek aan de kinderen en zetten Snowworld, de Ambachtenwerkplaats, hotels, ons ziekenhuis en de brandweerkazerne de deuren open. De coronapandemie heeft ook een bijdrage geleverd aan de groei van dit netwerk. Zo gaven in 2020 professionals vanuit verschillende steden digitaal een gastles! De meest populaire was de digitale gastles van koks. Ruim 60 kinderen deden hier vanuit hun keuken thuis aan mee en leerden om heerlijke gerechten te maken.

Gemiddeld 240 kinderen doen jaarlijks mee aan een sector van de Piëzo TalentenAcademie. Met oud-deelnemers is vaak een warme band ontstaan. David is één van de oud-deelnemers aan de Piëzo TalentenAcademie geweest. David: “Ik vond het altijd leuk om mee te doen omdat ik zoveel kon zien en doen. Ik weet daardoor wat er achter de schermen van bedrijven gebeurt. We gingen naar plekken toe waar anderen niet snel komen zoals de haven van Rotterdam en de Apple Store in Den Haag”.

“We hebben door de Piëzo TalentenAcademie een veilige plek in de wijk gecreëerd voor kinderen om zich (verder) te ontwikkelen” sluit Jocelyn af.

Soroptimistclub bezoekt de Piëzo Ambachtenwerkplaats

Kom handwerken bij de Piëzo Ambachtenwerkplaats

Voeding en diabetes- voorlichting door de diëtiste bij inZet Centrum

Een egelhuisje van de Piëzo Ambachtenwerkplaats voor de winnaar Landelijke Opschoondag