Tien jaar VoorleesExpress in Zoetermeer

VoorleesExpress Zoetermeer bestaat tien jaar en heeft dat groots gevierd op Speelboerderij Het Buitenbeest met de uitreiking van voorleesdiploma’s, de komst van de wethouder onderwijs, een kinderboekenschrijver, bibliotheek Zoetermeer en circus Nevermind. De middag werd afgesloten met een reünie voor vrijwillige voorlezers door de jaren heen.

Voor 40 gezinnen en hun voorlezers is de voorleesdiploma-uitreiking georganiseerd als feestelijke afsluiting van hun voorleestraject van twintig weken. Wethouder van onderwijs Marijke van der Meer heeft de gezinnen aan het begin van het feest toegesproken: “Ik wil graag dat alle kinderen in Zoetermeer dezelfde kansen hebben in het leven. Door de kinderen al op vroege leeftijd bekend te maken met de Nederlandse taal, zorgen we ervoor dat ze goed mee kunnen doen op school. De VoorleesExpress helpt kinderen en ouders daar al tien jaar bij. In die tijd hebben ze honderden gezinnen op weg geholpen om voorlezen en taal een blijvende plek te geven binnen het gezin.” Zij reikte de voorleesdiploma’s met veel plezier uit aan de aanwezige kinderen in het bijzijn van hun voorlezer.

Kinderboekenschrijver Dave Kastelein gaf een grappige en interactieve mini-voorstelling over zijn boek ‘Beste vrienden bijten niet’. Na afloop was een gesigneerd exemplaar van zijn boek te koop voor een kleine prijs.  Voor alle kinderen van de VoorleesExpress én daarbuiten stond na afloop van het ‘het officiële deel’ circus Nevermind klaar op het plein van Het Buitenbeest. Kinderen gingen enthousiast, onder begeleiding, echte circuskunsten uitproberen. Bibliotheek Zoetermeer was aanwezig voor informatie en het afsluiten van gratis bibliotheekabonnementen.

Aan het einde van de middag was er voor alle voorleesvrijwilligers, door de jaren heen, een reünie met een high tea. Johan van Doesum, de initiatiefnemer die ervoor heeft gezorgd dat de VoorleesExpress ook naar Zoetermeer toekwam, was aanwezig en vertelde hoe dat tien jaar geleden is gegaan.

Nu, tien jaar later, staat er een voorleesproject dat wordt uitgevoerd door Piëzo in nauwe samenwerking met vrijwilligers, de schoolbesturen van het primair onderwijs, kinderopvangorganisaties en bibliotheek Zoetermeer. De Voorleesexpress heeft als doel kinderen tussen twee en acht jaar met een taalachterstand te helpen. Vrijwilligers geven ouders handvatten om taal en voorleesplezier een blijvende plek in het gezin te geven.

Het feest werd (financieel) mede mogelijk gemaakt door sponsor WebhelpNL en De Speelboerderij Zoetermeer.

Vrijwilligers van Piëzo van Wijktuin Noordhove naar de bollenvelden

Beweeg- en spelactiviteiten voor ouderen bij inZet Buytenwegh

Creatieve vrijdagmiddag bij inZet Centrum voor kinderen en ouders

Wat staat er op het etiket?