Spelletjeskast voor de VoorleesExpress

Mariëlle Borawitz, coördinator bij de VoorleesExpress, heeft het initiatief genomen voor het samenstellen van een spelletjeskast voor voorlezers. Mariëlle komt uit het onderwijs en nadat ze zelf heeft voorgelezen is ze gestart als coördinator en ondersteunt zij voorlezers en gezinnen tijdens het voorleestraject. Zij kwam erachter dat voorlezers behoefte hebben aan tips over welke taalspelletjes zij allemaal kunnen doen met de kinderen.

Tijdens het voorleestraject van 20 weken doen voorleesvrijwilligers ook veel taalspelletjes met de kinderen. In de voorleestas, die voorlezers bij de start krijgen, zitten altijd al een taalspelletje en een doe-boekje, maar dankzij dit initiatief van Mariëlle kan gedurende de 20 weken vaker van spel geruild worden. Dit zorgt voor meer variatie en meer (leer)plezier! De spelletjes kocht Mariëlle bij kringloopwinkels en ze doneerde uit haar eigen collectie. Taalspelletjes zijn een belangrijk onderdeel van de VoorleesExpress, vaak kijken kinderen hier echt naar uit en zo leren ze spelenderwijs.

VoorleesExpress

De VoorleesExpress is een project waarbij kinderen 20 weken lang thuis voorgelezen worden door enthousiaste vrijwilligers. Dit stimuleert de taalontwikkeling van kinderen, verrijkt de taalomgeving in huis en brengt mensen met elkaar in contact. De vrijwilliger introduceert het voorleesritueel en geeft de ouders handvatten om het voorlezen zelf over te nemen en op andere manieren de taalontwikkeling van de kinderen te stimuleren. De voorlezer wordt gekoppeld aan een gezin met kinderen tussen de 2 en 8 jaar. De voorlezer komt een half jaar lang (20x) op een vast moment in de week bij een gezin thuis om de kinderen voor te lezen. De voorlezer brengt met het gezin een bezoek aan de bibliotheek voor een rondleiding.

Ook enthousiast over lezen en taalontwikkeling? Wij zoeken nog voorlezers en coördinatoren!

Neem contact op met Leonie Bierhuizen via zoetermeer@voorleesexpress.nl  of 06-43146849.

De VoorleesExpress wordt in Zoetermeer uitgevoerd door stichting Piëzo. Er wordt samengewerkt met o.a. Bibliotheek Zoetermeer, basisscholen en kinderopvang.

Conversatieles Nederlands

Succesvol Repair Café Zoetermeer

Word voorlezer bij de VoorleesExpress!

Gezonde lunch bij Piëzo in Wijktuin Noordhove