Oud-deelnemers van de VoorleesExpress schrijven boekrecensies

Edoardo en Eleonora komen uit Italië en zijn met hun ouders rond 2014 in Zoetermeer komen wonen.
In het seizoen van 2015-2016 startte het gezin met het voorleestraject bij de VoorleesExpress. Twintig keer kwam de VoorleesExpress thuis langs met Solange Becker als voorlezer. Na acht jaar heeft Solange nog af en toe contact met het gezin en zo kwamen wij te weten dat de kinderen die toen werden voorrgelezen nu boekrecensies schrijven voor Silvester Boek en Spel in de Dorpsstraat en deze recensies delen op social media. Wat mooi dat de liefde voor boeken erin is gebleven bij de kinderen!

De kinderen Edoardo en Eleonora waren vijf en drie jaar oud toen de VoorleesExpress over de vloer kwam. Aanvankelijk was het voorlezen voor Edoardo bedoeld, maar zusje Eleonora was met haar drie jaar ook zeer geboeid. Zij luisterde goed naar wat Solange allemaal voorlas.
Ouders en kinderen werden door Solange ook gestimuleerd om naar de bibliotheek te gaan. Dat deden Edoardo en Eleonora dan ook al gauw. Na tien weken was er tijdens het traject een bibliotheekbezoek ingepland en na niet al te lange tijd begonnen deze twee kinderen zelf boeken te lezen.
Edoardo schrijft sinds anderhalf jaar boekrecensies en Eleonora doet dat sinds twee jaar.
Bij de boekhandel Silvester in de Dorpsstraat van Zoetermeer halen ze kinderboeken en die lezen ze. Over die boeken schrijven ze recensies. Er worden foto’s gemaakt en deze worden op Facebook gezet. Zo zijn de kinderen zelf vaste klant en vrijwilliger bij de boekhandel geworden en heeft lezen binnen dit gezin een blijvende plek gekregen.

Lijkt het jou ook wat om voorlezer te worden bij de VoorleesExpress en een gezin enthousiast te maken voor boeken en taal? Neem dan voor meer informatie contact op via zoetermeer@voorleesexpress.nl of via 06-43146849.

Tekst: Miriam de Nijs

Foto: Leon Koppenol