Oranje Fonds geeft donatie voor Kookmaatjes

Het Oranje Fonds schenkt 4.000 euro aan het project Kookmaatjes van stichting Piëzo. Piëzo is met het initiatief Kookmaatjes gestart omdat zij merkte dat mensen behoefte hebben aan verse maaltijden in deze coronatijd. Projectleider Sunita Ganga: “We werden vaak gebeld door ouderen die nu niet meer naar de wijkmaaltijd in hun wijk (op een Piëzo-locatie) kunnen komen en onder de risicogroep vallen. Het lukt hen niet meer om een verse maaltijd te koken. Zo ontstond het idee om te starten met Kookmaatjes.”

De kookmaatjes bereiden wekelijks een maaltijd voor en/of met elkaar. Samen overleggen ze wat er gekookt wordt. Eén van de twee doet de boodschappen en met een videoverbinding bereiden ze samen een gerecht. Voor mensen voor wie het niet mogelijk is zelf te koken, zorgt het kookmaatje dat er bij hem of haar een heerlijke maaltijd wordt bezorgd. Piëzo werkt nauw samen voor dit project met het vrijwilligersplatform Zoetermeer voor Elkaar. Via dat platform hebben zich vrijwillige kookmaatjes aangemeld en mensen die maaltijden willen rondbrengen.

Sunita: “Mensen zijn soms in tranen van dankbaarheid. Ook krijgen de Kookmaatjes een hoop positieve reacties zoals: wat heb je mij verwend en wat was het eten heerlijk!”

Hoe kunnen anderen (jou) helpen?
Als je iets wilt en kunt betekenen, schroom niet. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat niemand er alleen voor staat in deze crisistijd. Ben je enthousiast geworden en wil je zelf ook kookmaatje worden? Neem dan contact op met Sunita Ganga 06-40284764, sunita@stichtingpiezo.nl.

Het Oranje Fonds

Het Oranje Fonds vouwt aan een sociale samenleving, waar mensen er voor elkaar zijn en iedereen mee kan doen. Daarom mobiliseert, versterkt en ondersteunt het zoveel mogelijk mensen en organisaties die zorgen dat niemand er alleen voor staat. De steun bestaat uit inspiratie, advies, kennis en geld. Het Fonds kan dit doen dankzij o.a. de Postcode Loterij, de Nederlandse Loterij, Vrienden en bedrijven. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn het beschermpaar van het Oranje Fonds.

Fotograaf: Remco Koers

Conversatieles Nederlands

Succesvol Repair Café Zoetermeer

Word voorlezer bij de VoorleesExpress!

Gezonde lunch bij Piëzo in Wijktuin Noordhove