Het honderdste gezin ontvangt de VoorleesExpress

Jaarlijks lezen vrijwilligers van de VoorleesExpress bij honderd Zoetermeerse gezinnen voor.

De VoorleesExpress, die in Zoetermeer uitgevoerd wordt door Piëzo, zorgt ervoor dat kinderen die moeite hebben met taal extra aandacht krijgen. Vrijwilligers hebben twintig sessies met een gezin. Zij ontmoeten elkaar meestal thuis. Samen met de ouders gaan zij lekker aan de slag met taal en (voor)lezen.

We gaan op bezoek, met de voorlezer Matthieu en de coördinator Mariëlle, bij het honderdste gezin en horen hun ervaringen.

Matthieu is sinds een aantal jaar vrijwillige voorlezer bij de VoorleesExpress en doet dit nog steeds met heel veel plezier. Matthieu heeft een passie voor boeken en lezen en brengt zijn passie graag over op kinderen en gezinnen.

Het gezin met dochter Nihaara is blij met Matthieu. Zij vertellen bij ons bezoek dat de VoorleesExpress een geweldige ervaring voor hen was. Vader zegt ”Het hielp niet alleen Nihaara, maar ook ons, als ouders, om de juiste houding te ontwikkelen ten opzichte van (voor)lezen maar ook leerden wij beter Nederlands spreken. Wij zouden de VoorleesExpress absoluut aanraden bij iedereen die zich in eenzelfde soort situatie bevindt”. Mariëlle was leerkracht op de basisschool en vertelt uit ervaring dat een extra duwtje in de rug voor gezinnen waarvoor Nederlands de tweede taal is belangrijk is. Op een speelse en constructieve manier wordt er voorgelezen, samen gelezen en ook worden er taalspelletjes gedaan. Na 20 weken wordt gekeken hoe het gezin zelfstandig verder kan. Gezinnen zijn blij en dankbaar met alle geboden hulp.

Ook nieuwsgierig geworden naar vrijwilligerswerk bij de VoorleesExpress? Neem contact op via zoetermeer@voorleesexpress.nl

Fotograaf: Jeroen Stahlecker