Fonds 1818 in Zoetermeer

Adviseur Avi kent Zoetermeer op zijn duimpje en weet daardoor vrijwilligersorganisaties een stap verder te helpen

Als één van de acht projectadviseurs binnen Fonds 1818 is Avi Rewat verantwoordelijk voor alle donatieaanvragen uit Zoetermeer, zijn eigen woonplaats. Avi zit niet alleen achter zijn computer om zich over de plannen te buigen – integendeel. “De inspirerende gesprekken met onze aanvragers, dat vind ik het allerleukst aan mijn werk.” Wil je ook een donatie aanvragen en kun je nog wat advies gebruiken? Vraag het Avi!

“Ik denk dat er weinig andere beroepen zijn waarbij je zoveel gepassioneerde mensen tegenkomt die iets voor de samenleving willen betekenen, die zich écht voor een ander willen inzetten,” zegt Avi Rewat. Sinds 2012 werkt Avi als projectadviseur bij Fonds 1818, waar hij donatieaanvragen beoordeelt. Avi: “Door de jaren heen heb ik al zoveel prachtige projecten zien ontstaan. Van sympathieke initiatieven door bewoners die iets willen betekenen voor elkaar en hun buurt tot aan grotere projecten van vrijwilligersorganisaties”.

Zoetermeer, Zoeterwoude en Leidschendam-Voorburg: bekend gebied voor Avi
Fonds 1818 steunt projecten in negentien gemeenten, van Lisse tot en met het Westland. Vanaf dit jaar hebben alle projectadviseurs hun eigen gemeenten onder hun hoede. Avi gaat onder andere over Zoetermeer, Zoeterwoude en Leidschendam-Voorburg. “Die verdeling was snel gemaakt”, vertelt de 36-jarige projectadviseur. “Ik ben geboren en getogen in mijn woonplaats Zoetermeer en ken ook de andere twee gemeenten goed. Ik weet wat er leeft op deze plekken, door het lokale nieuws, de ontmoetingen én natuurlijk doordat mijn hele leven zich hier al afspeelt. Ik ben vrijwilliger geweest bij de kinderboerderij in Zoetermeer en ik geef nu twee keer in de week basketbaltraining bij Zoebas. Ik heb karateles gegeven in Leidschendam-Voorburg en ik kwam als kind veel bij ’t Geertje in Zoeterwoude. Die binding werkt heel prettig. Zo snap ik snel wat er speelt onder de aanvragers, zijn de lijntjes kort en lopen gesprekken soepel.”

Avi helpt vrijwilligersorganisaties een stap verder
Mochten mensen denken dat de medewerkers van Fonds 1818 alleen op afstand blijven en achter gesloten deuren donaties verdelen: niets is minder waar. “Het leukste aan mijn werk zijn júist de ontmoetingen en gesprekken met de aanvragers”, benadrukt Avi. “Het geeft zo veel voldoening om vrijwilligersorganisaties een stap verder te kunnen helpen. Dat kan op vele manieren. Zo lopen mensen soms vast met hun aanvraag en kan ik ze weer op het goede spoor zetten. Of ik probeer een samenwerking te stimuleren door mensen met elkaar in contact te brengen. Een tijdje geleden ontving ik een aanvraag voor een muziekproject voor jongeren in Zoetermeer. De expertise was volop aanwezig, maar het netwerk miste nog. Ik kon de organisatie koppelen aan een vergelijkbaar project in dezelfde gemeente, die juist de doelgroep al helemaal in kaart had, maar nog niet alle kennis bezat. Dat is natuurlijk een ideale bundeling van krachten.”

Avi onderstreept dat het helpen en inspireren nooit éénrichtingsverkeer is. “Het is niet alleen heel leuk om aanvragers te spreken, ik steek er zelf ook altijd wat van op. De borrelende ideeën en interessante gedachtes van de aanvragers geven mij weer inzicht in alle kansen en mogelijkheden en ik weet na zo’n ontmoeting weer beter hoe de vlag er in die gemeente bij hangt.”