Taalcoach

Voor jonge nieuwkomers met een taalachterstand is het een extra grote uitdaging om toekomstdromen waar te maken en mee te doen. Meedoen begint met taal. Voer maar eens een sollicitatiegesprek of vind een stageplek als je de taal niet spreekt.

Taal & Toekomst, een taalcoachprogramma voor jongeren

‘Taal & Toekomst’ is een praktisch taalcoachprogramma. Via een-op-een taalcoaching door vrijwilligers krijgen jongeren de mogelijkheid om gedurende 20 weken te werken aan hun leerdoel en taal te oefenen die daarbij past. Het resultaat is dat jongeren zich zelfverzekerder voelen, makkelijker de taal in de praktijk spreken, een toekomstperspectief ontwikkelen en er mooie contacten ontstaan tussen nieuwkomers en vrijwilligers.

‘Taal & Toekomst’ is voor jonge nieuwkomers van 16 tot 25 jaar die nog niet zo lang in Nederland zijn en graag hun opleiding met succes afronden en/of een stageplek of betaald werk willen vinden. Zij worden hierbij gecoacht door een vrijwilliger.

De vrijwillige taalcoach helpt bij:

• Nederlands spreken
  • Talenten ontdekken
  • Een netwerk opbouwen
  • Helpen met studievaardigheden
  • De weg vinden in het onderwijs en de arbeidsmarkt

Vrijwilliger worden?

Om de taal goed te leren hebben deze jongeren andere mensen nodig. Wilt u ook aan de slag om deze jongeren te helpen? Voor aanmelden of meer informatie kunt u contact opnemen met Milou van Loenen; milou@stichtingpiezo.nl of 06-11715238.

Alle vrijwillige taalcoaches worden getraind zodat zij goed voorbereid aan de slag gaan.

Achtergrond

‘Taal & Toekomst’ is ontwikkeld door Het Begint met Taal, samen met vier taalvrijwilligersorganisaties (Taal doet meer, Gilde Samenspraak Leiden, Bibliotheek Oostland en Stichting Piëzo). Het project wordt ondersteund door het Ministerie van SZW en Fonds 21.

Piezo ouder en kindatelier

VoorleesExpress