Seizoenstart 1 oktober 2019

Workshops seizoenstart voor vrijwilligers Piëzo op dinsdag 1 oktober 2019

1. 1. Loempia’s maken. Een loempia is een van oorsprong Chinees gerecht dat onder meer ingang heeft gevonden in de Filipijnse-, de Indonesische-, de Vietnamese-, de Cambodjaanse en de Thaise keuken. Meestal worden loempia’s als voorgerecht of als snack gegeten. Tijdens de workshop leer je van een ervaren keukenprinses van Chinese afkomst hoe je zelf overheerlijke loempia’s kunt maken. In deze workshop leer je het deeg maken, de vulling en alle technieken die erbij komen kijken.
  2. 2. Introductie in de Chinese taal en cultuur. Het Chinees is een familie van aanverwante Chinese talen, die als officiële talen worden gesproken in de Volksrepubliek China, Singapore en Taiwan. Je leert tijdens deze workshop over de Chinese cultuur en de beginselen van de Chinese taal. Een vrijwilliger die geboren is in China verzorgt deze workshop.
  3. 3. Mozaïek. Maak onder leiding van vrijwilligers van de Mozaïekgroep Ambachtenwerkplaats een kunstwerk van mozaïek. Je leert hoe je een mozaïekwerkstuk maakt met echte glasstenen. Je beplakt met mozaïek een houten letter van (bijvoorbeeld) jouw (voor)naam of je maakt een mooie letter voor iemand die binnenkort jarig is.
  4. 4. Haka workshop. Haka is een ceremoniële dans van de Maori’s uit Nieuw-Zeeland. Een intensieve en krachtige dans die je hier kan leren. Eerst bespreken we de achtergrond en geschiedenis en dan gaan we aan de slag met het opbouwen van een ritme waarna we de bewegingen gaan toevoegen, hier komen de stem, mimiek en het uitsteken van de tong uiteraard ook bij aan bod!
  5. 5. Huidverzorging. Hoe kan je het beste voor jouw huid zorgen? Wat voor huidtype heb je en welke producten passen hier het beste bij? Dit zijn een aantal van de vragen waar we in deze workshop mee aan de slag gaan. De workshop is ook vooral heel praktisch.
  6. 6. Gospels zingen. Wat is leuker dan het samen leren zingen van gospelsongs? Je leert meerstemmig zingen in een groep met begeleiding van een professionele dirigent. Aan het einde van workshop wordt een meerstemmig gospelnummer gezongen.
  7. 7. Lezen met je vingers! Bijna iedereen komt ze wel eens tegen: al die puntjes op medicijndoosjes of op de knoppen in de lift. Braille, hoe werkt dat nu precies en hoe is het ontstaan? Twee visueel beperkte ervaringsdeskundigen vertellen je er in deze workshop alles over. Ook leggen ze uit wat het brailleschrift betekent voor de emancipatie van visueel beperkten, want er gaat toch niets boven het zelfstandig kunnen lezen? Na de uitleg ga je zelf aan de slag met braille. Lukt het je om wat woorden te lezen of te “schrijven”?
  8. 8. Djembé. De djembé is de meest bekende en meest gebruikte Afrikaanse trommel. Bij het spelen van de traditionele ritmes gaat het letterlijk om samenspel. Zo ontstaat er een melodie. De ervaren docent zorgt voor een inspirerende workshop djembé.
  9. 9. Introductie in genealogie. In deze workshop maak je een start met het maken van jouw eigen familiestamboom. Er wordt gewerkt met een computerprogramma waarmee je dit kunt doen. Neem je eigen laptop mee of gebruik er één die aanwezig is. Vrijwilligers van de werkgroep Historisch genootschap Oud Soetermeer verzorgen deze workshop.
  10. 10. Yoga. Met yoga bouw je flexibiliteit en kracht op en werk je aan een gevoel van rust en kalmte. Gecontroleerde ademhaling, concentratie en een serie van bewegingen, stretches en houdingen op muziek, zorgen voor een workshop die het lichaam in harmonie en balans brengt. Een yogadocent zorgt voor de professionele begeleiding van deze workshop.
  11. 11. PiëzoMethodiek. Piëzo werkt met de PiëzoMethodiek. De PiëzoMethodiek is gericht op het vinden, ontwikkelen en laten uitstromen van mensen naar vrijwilligerswerk, opleiding en werk waardoor ze een plek in de samenleving verwerven. Je komt tijdens deze workshop alles te weten over het ontstaan, de werking en de gezichten achter de PiëzoMethodiek.

Taalontmoeting

Samen opvoeden