Drukbezochte themabijeenkomst over cholesterol en gezonde voeding in PiëzoCentrum Palenstein

Er was een grote belangstellenden voor de themabijeenkomst over cholesterol en gezonde voeding in PiëzoCentrum Palenstein.

chol1

35 mensen hebben de bijeenkomst bijgewoond. Mevrouw Lodewijks, apotheker van de Centrum apotheek in de Dorpsstraat, gaf een interessante uiteenzetting over cholesterol. Zij ging daarbij in op vragen als: hoe meet je cholesterolgehalte en wanneer is het goed. De belangrijkste risico’s van een te hoog cholesterolgehalte blijken een herseninfarct of een hartinfarct te zijn. Stoppen met roken, vermijden van overgewicht, beperken van alcoholgebruik en meer lichaamsbeweging blijken de belangrijkste tips om het risico te verminderen.

Aan de hand van een test met 6 vragen konden de aanwezigen nagaan of ze een verhoogd risico lopen. Vervolgens kon een bloedtest worden gedaan bij de apothekersassistente, die ook ter plaatse aanwezig was. Met de bloedtest werd het cholesterolgehalte bepaald.

Mieke Paleari, diëtiste van Vierstroom, vertelde hoe je met gezonde voeding je cholesterol gehalte positief kan beïnvloeden.

Belangrijk daarbij is: eet minder verzadigde vetten, meer onverzadigd vet, eet verzelrijk: groente, fruit, peulvruchten en volkoren graanproducten, volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en peulvruchten. Eet meer noten en mogelijk is het eten van knoflook ook gunstig.

col2 chol3

Vrijwilligers van Piëzo van Wijktuin Noordhove naar de bollenvelden

Beweeg- en spelactiviteiten voor ouderen bij inZet Buytenwegh

Creatieve vrijdagmiddag bij inZet Centrum voor kinderen en ouders

Wat staat er op het etiket?